Zajęcia TUS (Trening Umiejętności Społecznych) to terapia adresowana do dzieci wykazujących problemy w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego (m. in. dla dzieci nieśmiałych, wycofanych społecznie, z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji rówieśniczych, z panowaniem nad złością, „nielubianych” przez kolegów). Zajęcia wspomagają rozwój dzieci z niepełnosprawnościami, specyficznymi problemami w uczeniu się, nadpobudliwością psychoruchową, mutyzmem czy spektrum autyzmu.
Uczestnictwo w zajęciach wspiera nabywanie umiejętności potrzebnych do codziennego życia, zdobywanie umiejętności komunikowania się, aktywnego słuchania, samokontroli i okazywania szacunku. Ważną częścią zajęć jest nauka rozpoznawania własnych emocji i radzenia sobie z nimi w sposób społecznie akceptowalny. Podczas treningu dzieci nabierają odporności emocjonalnej na sytuacje przykre, a także uczą się pokonywać trudności i praktycznie rozwiązywać problemy i konflikty.
Najważniejszymi elementami, nad którymi pracuje się na zajęciach to:
- Emocje,
- Normy i sytuacje społeczne,
- Komunikacja interpersonalna,
- Rozwijanie teorii umysłu,
- Samowiedza i samoświadomość,
- Asertywność,
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
- Współpraca