DIAGNOZA i TERAPIA
Terapia ręki to zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej.
Główną rolą jest poprawa funkcjonowania ręki i wykonywania płynnych ruchów, czyli:
- zdolności trzymania przedmiotu (odruch chwytu),
- zdolności przenoszenia ciężarów (siła ręki)
- zdolności manipulacyjnych (wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, w tym przygotowanie do umiejętności m.in.: rysowania, pisania pod kontrolą wzroku).
Wskazaniem do terapii ręki, zarówno dla dzieci, jak i dla osób dorosłych, są sytuacje, podczas których występują:
- trudności w planowaniu ruchowym,
- problemy z koordynacją pracy obu rąk,
- problemy z nauką samoobsługi, jak ubieranie się, zapinanie guzików,
- nieadekwatne dostosowanie siły i szybkości ruchów do wykonywanej czynności,
- zaburzenia sprawności grafomotorycznej – dziecko nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, malować, ma niedokładne i niestaranne pismo, każda nowa forma zajęć z wykorzystaniem umiejętności rąk nie sprawia dziecku przyjemności,
- trudności w trzymaniu kredek czy ołówka, przedmioty wypadają z dłoni lub przebijają kartkę pod ich naciskiem,
- trudności z koncentracją,
- nieprawidłowa postawa ciała,
- niechęć do dotykania różnych faktur,
- zaburzenia koordynacji oko–ręka,
- zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo wykonywania różnych czynności manualnych, co prowadzi do niestaranności,
- zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała (wzmożone bądź obniżone napięcie mięśniowe).